(Publicerat 2025-04-25) – PDF
Utöver förvaltningsberättelsen i årsredovisningen för räkenskapsåret 20240101-20241231 innehåller detta nyhetsbrev en kort notis om Stiftelsens Facebooksida och en snabböversättning av en essä av David Spangler som svar på frågan ”Vad kan jag göra åt det som händer i världen?”.
I. Förvaltningsberättelse
Allmänt om verksamheten
Stiftelsens ändamål är att verka för att publikation, distribution och försäljning, av stiftelsens styrelse godkända svenska översättningar, av böcker som skrivits av Tibetanen och Alice A. Bailey och/eller har publicerats eller kommer att publiceras av Lucis Publishing Company.
Främjande av ändamålet + Väsentliga händelser under räkenskapsåret
Stiftelsens fyrtiofjärde verksamhetsår är nu till ända. Det viktigaste som hänt under året är att styrelsen fastslagit en långsiktigt hållbar framtidsstrategi för stiftelsen. Syftet med denna strategi är självklart att försöka säkra tillgängligheten för framtiden för den visdom som finns nedtecknad i Tibetanens/Alice A. Baileys böcker.
Styrelsen har i ljuset av den nya strategin beslutat att digitalisera den visdomsskatt som stiftelsen disponerar och att successivt fasa ut hanteringen av fysiska böcker. Som ett första led i denna framtidsstrategi har beslut fattats om att alla översatta böcker skall göras tillgängliga i digital form, och ett av förråden har tömts genom att ett antal böcker makulerats.
Tillgängliggörandet av de digitala versionerna av stiftelsens böcker kommer inte att ske successivt utan först när samtliga böcker konverterats till aktuella digitala format, dvs. PDF och EPUB. När detta arbete är slutfört är svårt att förutsäga i nuläget, men tillgängliggörandet kommer att ske så fort som möjligt och kostnadsfritt på stiftelsens hemsida.
Detta betyder att verksamheten på ett sätt fortsätter som vanligt. Och att den antagna framtidsstrategin inte heller ändrar eller upphäver beslutet att de resterande fyra oöversatta titlarna skall publiceras på svenska. Men på sikt är strategiförändringen genomgripande och av största betydelse för att stiftelsen skall kunna fortleva och sprida det ljus som tillgängliggörs genom böckerna oavsett om de presenteras i fysisk eller digital form
Samtidigt bör klargöras att utgångspunkten för styrelsens strategiarbete och de ovannämnda besluten är en realistisk bedömning av stiftelsens olika praktiska problem. Dessa problem har flera olika dimensioner. Det är en sak att sjunkande efterfrågan gör att verksamheten gått med förlust i relativt många år, särskilt i ljuset av stigande hyreskostnader för det stora boklagret. Ett större problem är dock att den tidpunkt närmar sig då stiftelsens ordförande med ålderns rätt inte längre kommer att kunna fortsätta att sköta det dagliga arbetet med verksamheten, dvs. allehanda administrativt arbete inklusive bokföring samt ofta tung hantering av bokförsändelser till enskilda kunder och grossist. Dessutom är stiftelsens verksamhet sammanvävd med ordförandens privata liv i den meningen att kontoret finns i bostaden och lagerlokalerna hyrs av bostadsrättsföreningen.
Styrelsens kontemplation kring hur den här konkreta situationen skulle kunna hanteras på klokast möjliga sätt har också skett i ljuset av följande citat från ett avsnitt i En avhandling om vit magi som behandlar böckernas framtid:
”Ur det nuvarande virrvarret av tal och ord, av föredrag och böcker kommer det med säkerhet att framträda några klara begrepp som ger genljud i människors hjärtan. Sålunda kommer människorna att föras in i den nya tidsåldern, i vilken ”talet kommer att dö ut och böcker bli till intet“ ty den subjektiva kommunikationens kanaler kommer att vara öppna. Människor kommer att inse att oväsen verkar hindrande på telepatiska förbindelser. Det skrivna ordet kommer inte heller att behövas, ty människor kommer att använda symboler av ljus och färg för att med ögats hjälp komplettera vad den subjektiva hörseln har uppfattat. Men den tiden har ännu inte kommit, även om radio och television är de första stegen i rätt riktning.
För att framställa sanningen så enkelt som möjligt skulle vi kunna påstå att idéer, genom det myckna talets och bokskrivandets invecklade mönster, nu har fått tillfälle att ta form och på så sätt genomlöpa sina aktivitetscykler. Men denna metod är lika otillfredsställande på kunskapens område som de gamla talgljusen är inom belysningens. Det elektriska ljuset har ersatt dem, och en dag kommer den verkliga telepatiska kommunikationen och synförmågan på samma sätt att ta talets och skrivandets plats.”
Ett citat som i praktiken ger en djupt andligt grundad, evolutionärt tänkt och mycket långsiktig bekräftelse av den pågående och accelererande digitala transformationen av informationsspridandet i världen.
Om årets verksamhet kan vidare konstateras att försäljningen ökat något lite sett i relation till de två senaste åren, men dess omfattning är fortsatt inom ramen för en långsiktigt sjunkande trend. Och när det gäller stiftelsens digitala närvaro har antalet följare av Facebooksidan ökat under året från 193 till 208 och stiftelsens hemsida besöktes av 1617 unika IP-adresser (att jämföras med 1181 under 2023) och 4253 (4349 under 2023) sidvisningar gjordes
Slutligen vill styrelsen uttrycka sin djupt kända tacksamhet för den givmildhet som besjälat och fortsatt besjälat våra donatorer.
II. Stiftelsens Facebooksida
Sedan några år har stiftelsen en Facebooksida i syfte att försöka sprida kännedom om Baileys böcker. För att detta arbete skall kunna bli effektivare vore det bra om så många som möjligt av er som läser detta, och har en egen Facebooknärvaro, faktiskt gillar sidan och gärna också gillar och delar inlägg när det känns motiverat. Så tack på förhand till er som gensvarar på denna uppmaning.
III. David Spanglers[1] svar på frågan ”Vad kan jag göra åt det som händer i världen?”
Det som följer nedan är en snabböversättning av en kort essä av David Spangler under rubriken ”What can I do” som på ett intressant sätt diskuterar hans perspektiv på skeendena i världen och hur man som enskild människa kan tänka om man är intresserad av att förhålla sig på ett sätt som gör rimlig rättvisa åt ens djupare övertygelse om de andliga tingen. Perspektiv som ingalunda står i motsättning till, utan snarare kompletterar eller möjligen förtydligar, de hållningar som kan utläsas av Baileys/Tibetanens böcker.
Vad kan jag göra?
Nuförtiden får jag ofta frågan ”Vad kan jag göra åt det som händer i världen?”, både i samtal och i mejl. Om frågeställaren är amerikansk medborgare fokuserar frågan på president Trump och miljardären Elon Musk och deras omstrukturering av den amerikanska regeringen (åtminstone som det har varit). Även icke-amerikaner frågar mig om detta, men det finns också många andra hemska saker som pågår i världen och som orsakar lidande och smärta. Hur ska vi hantera den tid vi lever i?
Detta är inte en enkel fråga som det finns ett enkelt svar på. Allt jag kan dela med mig av är mitt personliga perspektiv och förhållningssätt.
Börja med kärlek
Låt oss börja med att ta upp en viktig fråga: Vad jag än gör, vilka åtgärder jag än vidtar, hur kan jag göra detta för att inte förvärra problemet?
Frågeställaren går nästan alltid längre och säger: ”Jag vet att jag ska vara en kärleksfull person, men hur ska jag kunna älska …. (ange namnet på en utvald politiker, världsledare, miljardär, kändis eller någon annan hatad person)?”
Ur mitt perspektiv är svaret på den sistnämnda frågan beroende av en förståelse för och uppskattning av hur den subtila världen – i synnerhet den subtila miljön – fungerar.
Låt oss föreställa oss att jag har stött på en virulent, otäck och giftig soptipp som sprider sig. Den är en fara eftersom de kemikalier och det avloppsvatten som finns där innehåller element som är sjukdomsframkallande och sannolikt dödliga.
Jag behöver inte älska denna giftiga soptipp, och jag behöver inte acceptera att den bara är en del av miljön nu. Jag vill inte att denna giftdeponi ska vara en del av min värld, men jag kan inte börja städa upp den om jag varje gång jag besöker den tar med mig och slänger mina egna giftiga produkter i den. Då blir jag en bidragande orsak till spridningen.
Nej, vad jag behöver göra är att utveckla strategier som kan begränsa spridningen av detta giftiga material och skickligt arbeta för att städa upp det. Detta kommer bland annat att innebära att jag behöver få tillgång till reningsresurser. Jag måste ersätta den giftiga marken och jorden med hälsosam jord, som tillförs rent vatten. Jag måste återställa helheten i miljön, och det innebär att jag själv måste kunna få tillgång till helheten.
Att hantera mänskliga giftdeponier kräver en dubbel strategi, och ingen av dessa gynnas av att vi adderar vår egen ångest, rädsla och hat till mixen.
Å ena sidan måste varje person se vilka strategier han eller hon kan använda för att begränsa och städa upp negativiteten. Det kan handla om att vidta politiska åtgärder eller ekonomiska åtgärder (stödja dem som direkt arbetar med att avgränsa och städa upp). Jag kan t.ex. kandidera för att föra in nya visioner, hopp och idéer i det politiska kaoset – eller så kan jag identifiera och stödja någon som gör det.
Å andra sidan, vilka åtgärder och strategier kan jag vidta i min vardag för att förändra den övergripande förståelsen av miljön så att människor slutar att skapa giftiga avfallsdeponier överhuvudtaget? Vilka visioner om världens helhet kan jag förkroppsliga som inte bara följer ”business as usual”, utan som förändrar vår relation till planeten och till varandra?
Med andra ord vill jag om möjligt ta itu med både det specifika problemet för att förhindra att det blir värre eller gör mer skada och det större sammanhang av förväntningar, attityder och beteenden som gjorde att problemet kunde uppstå från första början. Hur kan till exempel mina attityder och beteenden bidra till en världsbild som gör det möjligt att skapa giftiga avfallsdeponier i miljön? Kanske börjar den förändring jag vill se med mig själv.
Vad jag än gör, inklusive att förändra mig själv, vill jag göra det med kärlek. Varför vill jag det? Av två goda skäl.
För det första hindrar det mig från att generera och tillföra mina egna giftiga energier av rädsla eller hat till den subtila miljön, där de blir en del av den energimiljö som vi alla måste hantera.
För det andra anpassar det mig till andliga krafter av hopp och inspiration, helande och välsignelse, krafter som i hög grad kan öka mina egna personliga ansträngningar. I min metafor ovan sätter det mig i kontakt med resurser av renhet och förnyelse som verkar för att föra in helhet och helande i energimiljön.
Ibland är det inte alls lätt att göra detta. När vi ser hur en makthavare missbrukar sin makt, när vi ser hur korruption verkar, när vi ser oskyldiga människor skadas, är det naturligtvis troligt att vi känner ilska. Ilska lyfter oss ur apati och rädsla; den är en mäktig kraft för det goda när den används på rätt sätt. Men om den inte används på rätt sätt bidrar den helt enkelt till att göra vår värld ännu giftigare när vi bara låter den flöda ut i frustration eller använder den som vapen och riktar den mot en person vars eget psykiska immunsystem sannolikt kommer att skicka tillbaka den. Det leder till mer ilska och en potentiell förlust av hopp. Jag måste bli bättre för att kunna göra bättre ifrån mig.
Jag upptäckte ett kraftfullt förhållningssätt genom min erfarenhet av kirurgi och intensiv smärta. Medan delar av min kropp hanterade cancer och lidande förblev andra delar helt friska. Genom att anpassa mig till dessa friska områden och kalla på dem som allierade för att trösta och läka de delar som hade ont, märkte jag att smärtan minskade. Jag kunde hitta balans.
Det finns giftiga saker i världen, men det finns också mycket som är vackert, upplyftande, stärkande, uppmuntrande, hoppfullt och hälsosamt. Dessa kan vara källor till positiv energi för oss.
Denna princip sträcker sig bortom det fysiska. När jag ställer in mig på de subtila sfärerna är det som en radio med olika frekvenser. Vissa kanaler flödar över av hälsosamt liv och välsignelse. I dessa frekvenser flödar livet för att tjäna alla varelser. Ja, det finns också frekvenser fyllda med smärta och hinder, till stor del härrörande från mänskligt beteende. Det handlar inte om att välja det ena framför det andra, utan om att anpassa sig till det ena för att kunna läka det andra.
Om jag ska konfrontera och omvandla illvilja och giftigheter är det bra om jag kan använda mig av källor till helhet och förnyelse, antingen från ljuset inom oss eller från yttre källor som inspirerar och sätter oss i kontakt med en källa till inspiration och kraft. Det hjälper också om jag inte ger energi åt negativitet som ytterligare kan förorena den subtila miljön och därmed ge energi och kraft åt just de tillstånd som jag vill fördriva. Kärleken gör det möjligt för mig att göra både och.
Jesus sade att vi skulle älska våra fiender. Han sa aldrig att vi skulle ha överseende med deras handlingar eller beteende; han uppmuntrade oss aldrig att vara passiva och acceptera de giftiga avfallshögarna bland oss.
Tricket är att agera med kärlek, grundad i våra egna andliga metoder för helhet och samklang, men ändå att agera på vilket skickligt sätt som helst som är tillgängligt för oss. Vi är långt ifrån hjälplösa, såvida vi inte väljer att vara utan hopp.
Min fru Julie skrev klokt: ”Vi visste att vi inkarnerade i en övergångstid och har aldrig riktigt vetat hur det skulle se ut, men här är vi. Det här är vad vi alla kom hit för: att hålla kärleken och närvaron levande och att behålla glädjen medan den okända framtiden stirrar oss i ansiktet. Vårt arbete är att förmedla det bästa av mänskligheten som vi kan, och att upprätthålla resonansen med det nya medan det gamla bearbetas.”
Subtil aktivism
När jag tänker på den planetära, nationella eller lokala situation som jag vill förändra, är mitt första steg att låta ett kärleksfullt hjärta och sinne vägleda mina handlingar. Men vad kan jag göra då?
När någon ställer mig denna fråga måste jag anta att de inte förväntar sig att jag ska svara som en politiker, ekonom eller samhällsaktivist, eftersom detta inte är mina expertområden. De frågar mig på grund av min insikt i de subtila och andliga rikena och mitt arbete med subtila energier. De frågar för att de vill veta hur de ska agera med hjälp av sin egen subtila och andliga natur och sina egna resurser.
Låt oss börja med att fråga hur de subtila världarna själva engagerar sig i världssituationen. Som illustration kommer jag att använda den nuvarande situationen i USA där Trump-administrationen, med hjälp av miljardären Elon Musk, demonterar mycket av den federala regeringen som vi känner den och genomför en politik för vedergällning och splittring som utmanar andan, avsikten och tillämpningen av konstitutionen.
Vi ser denna administration som uppbyggd av människor, men de subtila världarna ser den som uppbyggd av själar. Detta är själar, som alla själar, som befinner sig på en lång utvecklingsbåge som varar genom många liv; de kommer inte som svarta och vita, onda eller goda, utan, återigen som alla själar, är en brokig blandning av visdom och dårskap, själviskhet och samklang med den större helheten, positiva och negativa energier. Målet för de andliga världarna är att möjliggöra tillväxt av ljuset inom var och en av oss, medvetna som de är om heligheten inom oss alla.
När jag ställer in mig på de subtila världarna är jag följaktligen medveten om andliga och subtila varelser som arbetar med de själar som för närvarande innehar positioner av jordiskt politisk, ekonomisk och social makt för att inspirera och hjälpa dem att ta fram sina positiva sidor och sitt ljus. De arbetar för att göra det möjligt för dessa inkarnerade själar att leva upp till löftet om och uttrycket för det heliga inom dem. Dessa inre krafter är naturligtvis inte alltid framgångsrika, eller är både framgångsrika och misslyckade i olika grader (vilket gäller för mänskligheten i allmänhet), men strävan finns där. De vill att denna administration skall vara en kraft för det goda i världen, säkert på lång sikt om inte på kort sikt. De letar efter möjligheter för öppningar mot ljuset och för arbete för andras välbefinnande och försöker omvandla dessa möjligheter till handling.
Det är viktigt att förstå att deras stöd till själarna inom administrationen inte har något att göra med jordisk politik eller ekonomi, utan med själens utveckling samt med stärkandet av mänsklighetens utveckling.
Å andra sidan finns det en andra grupp som motsätter sig alla handlingar från administrationens sida som skadar oskyldiga människor eller som skadar och förvränger USA:s andliga öde och det arbete som utförs av Amerikas ängel. De stöder dem som motsätter sig Trumps, Musks och andras handlingar som är sprungna ur själviskhet eller till stöd för några få mot de mångas bästa. Återigen, detta har inget att göra med jordisk politik utan snarare med en djup förståelse för de själskvaliteter som Amerikas ängel försöker odla inom den amerikanska befolkningen: kvaliteter av medkänsla, kreativitet, innovation, frihet och personlig suveränitet i tjänande av en större livsgemenskap. I den mån denna administration (eller någon annan grupp av inkarnerade själar) försöker sprida elakhet, grymhet, respektlöshet, hat och kärlek till makt, motsätter sig dessa andliga krafter detta. De agerar också för att skydda dem som är offer för en hatisk politik.
Och det är inte allt.
Jag är medveten om att det finns minst två andra grupper av andliga krafter och varelser när jag lyssnar. En av dessa verkar för att uppmuntra, inspirera och stödja dem som försöker återuppbygga Amerikas politiska och ekonomiska liv i enlighet med dess ideal om jämlikhet, frihet och rättvisa för alla. De motsätter sig inte någonting utan söker snarare upp och stöder de inkarnerade själar som vill arbeta med traditionella medel för att återupprätta en väl fungerande regering, god ekonomi och så vidare.
En annan grupp utforskar helt nya former av politik, ekonomi och samhällsliv som fortfarande kan främja den större evolutionära bågen av mänsklig andlig och inkarnerad utveckling, men på sätt som kan skilja sig mycket från status quo eller från något som har funnits tidigare.
Motsvarigheter till dessa fyra grupper finns i alla delar av världen, och de anpassar sig till de specifika situationer som råder bland de människor som de försöker tjäna. Det som är viktigt att förstå här är att även om dessa fyra grupper har olika specifika arbetsområden, vilket avgör vilka inkarnerade individer de kommer att arbeta med eller vilka de försöker inspirera, så tjänar de alla i slutändan mänsklighetens övergripande utveckling. Detta är inte politiska eller ekonomiska grupper; det är grupper av själar, änglar, devaer och liknande som i harmoni med varandra kultiverar särskilda ”trädgårdar” inom det kollektiva mänskliga medvetandet.
Subtil aktivism är som att ge ett ekonomiskt bidrag till organisationer som du väljer och som utför det arbete som du stöder. I det här fallet gör du en donation av subtil energi. Det är upp till dig vilken av de fyra grupperna jag har nämnt som du tycker förtjänar din energi och ditt inre stöd (och du kan stödja mer än en). Du gör det genom att vara i samklang med deras övergripande syfte (mänsklighetens utveckling och välbefinnande som helhet) och med deras specifika arbete med att hjälpa en viss grupp inkarnerade själar att höja sig över personlighets- eller ego-interaktioner till en större vision och samklang kopplad till helhetens bästa.
Var och en av dessa fyra grupper har sina inkarnerade motsvarigheter i form av individer, organisationer, ideella grupper, samhällsaktiviteter och så vidare. Gör lite efterforskningar för att se vem i din värld som bäst representerar den inre grupp eller de grupper som du vill stödja. Håll dem sedan i ljuset, i bön, i välsignelse – utöver, naturligtvis, alla yttre åtgärder, finansiella, politiska eller sociala, som du kan vidta för att fysiskt stödja deras strävanden.
Kom bara ihåg att du agerar som en agent för ljuset inom mänskligheten och världen, inte bara inom en viss inkarnerad eller subtil grupp.
Du har makten
Det finns en annan viktig sak du kan göra som en person med subtila energiresurser. Det är att komma ihåg att när du möter en annan människa (eller för den delen något i naturen), så möter du världen. Detta är föga eller inte alls logiskt på ett fysiskt plan, men det är helt logiskt på ett andligt och subtilt plan. Där är vi alla sammanlänkade. Jesus uttryckte detta väl när han sa att det vi gör för de minsta vi möter, det gör vi också för eller mot honom.
Om jag känner att den nuvarande amerikanska administrationen – eller någon annan politisk ledning i världen – sprider lögner, elakhet, hat, respektlöshet, intolerans och andra negativa energier och attityder som syftar till att dela upp oss i maktlösa minoriteter, då har jag möjlighet att sprida motsatsen. Jag kan föra in vänlighet, respekt, uppskattning av andras värde och en känsla av gemenskap och kärlek i alla mina möten. Jag kan skapa den värld jag vill leva i, en person i taget. Detta kan kräva ett inre arbete från min sida, särskilt om jag möter någon som representerar något jag fruktar eller ogillar, men att göra det inre arbetet är just en anledning till att vi är i inkarnation. Själar växer och utvecklas genom det omedelbara och ofta utmanande arbetet i dagliga möten.
Frågor som jag kan ställa mig själv är dessa: ”Representerar jag ljuset inom mig eller härmar och sprider jag attityderna och energierna hos Trump (eller någon annan maktfullkomlig diktator i världen) och de som är som han?” Vilken värld vill jag leva i, en som är formad av hat och rädsla eller en som är formad av kärlek? Hur bidrar jag just nu till framväxten av den värld jag vill ha?”
Varje möte, oavsett hur kort eller trivialt det är, är en möjlighet till tyst och subtil aktivism. Det är något vi definitivt kan göra. Kärlek och läkning lever eller dör i min värld genom mina val och handlingar.
Slutligen, de som söker makt och kontroll på andras bekostnad och de som av själviska skäl medvetet skapar energimässigt giftiga avfallsdeponier av mänskligt lidande är allierade med apati, eftergivenhet och okunnighet. Det kan kännas lättare att ge upp än att göra motstånd, särskilt när vi känner oss maktlösa och inte kan göra någon skillnad. Ett skickligt motstånd mot det som är fel kräver ansträngning, energi och ofta en vilja att lära sig, att bli informerad och att förändras.
Om något är värt att kämpa för, så kämpa för det! Men gör det med kärlek, med omsorg och i en anda av att tjäna hela mänsklighetens bästa.
[1] I nyhetsbrevet I:2023 presenteras David Spangler så här: I början på 70-talet var David Spangler (hans självbiografi Apprenticed to Spirit är högst intressant läsning) en av de centrala personerna på Findhorn. Under den tiden undervisade han i esoteriska ting. Och han visade då att han var väl insatt i Tibetanens föreställningsvärld även om han redan på den tiden byggde mycket av sin undervisning på egen kommunikation med de inre världarna. Han återvände redan 1973 till USA och startade Lorian och fortsatte att framgångsrikt utveckla sitt inre arbete och sin undervisning.